Vaikuttajamarkkinointi vakiinnuttanut asemansa

Vaikuttajamarkkinointi lähti liikkeelle erityisesti muodin kautta, mutta sen sovellukset ovat levinneet lähes kaikille aloille. Kanavien määrä on myös kasvanut, blogien ja instagrammin rinnalle ovat nousseet etenkin videosisällöt usein livenä striimattuina sekä podcastit.

Vaikuttajamarkkinointi on tutkitusti tehokasta. Ostajat luottavat influencereiden sanomaan huomattavasti muuta markkinointia paremmin. Erityisesti tämä näkyy nuoremmissa ostajissa jotka ovat osin jo kadonneet perinteisen tv/lehtimainonnan ulottumattomiin. 2020-luvulla kanavat tavoittavat kuitenkin yhä enemmän myös vanhempia ikäluokkia.

Keskeistä tämän haltuunotossa on oikean vaikuttajan löytäminen omaa yleisöä silmälläpitäen. Kuka tahansa julkkis tai kivannäköinen nuori ei sovi kasvoksi, tärkeää on aitous. Joskus voidaan toki hyödyntää myös ironiaa ja huumorikin on sallittua.

Niinpä esimerksi igaming yhtiö Rootz Ltd. valitsi tuoreen Wheelz Casinon ”isännäksi” männävuosien tv-tähti David Hasselhoffin. Millenniaaleille mies saattaa olla tutumpi viraaliksi menneestä yösyöpöttelyvideostaan kuin Ritari Ässänä, mutta Saksassa johon nettikasino vahvasti panostaa, hän on kulttimaineessa.

Oikean ihmisen löytämiseen voi olla parasta käyttää vaikuttajamarkkinointiin erikoistunutta mediatoimistoa. Vaikuttajamarkkinointi maksaa ja siihen tarvitaan myös budjetti. Enää pelkästään ilmaistuotteilla ei varsinaista aktiivista näkyvyyttä tai mediailmiötä saa, vaikka hyvällä tuurilla tuote voi jossain kuvassa vilahtaakin. (Elleivät ne sitten ole erityisen arvokkaita, kuten sähköpolkupyöriä).

Myöskään B2B puolen ei pidä tätä ylenkatsoa. Myös päättävissä asemissa olevat ostajat seuraavat kyllä alansa vaikuttajia tarkalla korvalla. Kanavat voivat tosin olla eri, esimerkiksi LinkdIn ja Twitter voivat olla hyviä vaihtoehtoja.