Ostovallankumous eli kuluttajan valta-asema tarkoittaa että myynti ja markkinointi eivät enää voi toimia erillään omissa kanavissaan. Sosiaalinen media ei ole pelkästään mukavan brändimielikuvan luomista varten, vaan yhä useammin tärkein keino tavoittaa omat asiakkaat suoraan. Myyjien on oltava mukana digitaalisen strategian kehittämisessä ja implementoinnissa.
Verkkosivut ja some tuottavat liidien ohella analytiikkaa, jonka tulee olla markkinointiosaston lisäksi myös myyjien hyödynnettävissä.
Sosiaalinen myynti eli social selling onkin pinnalle noussut termi. Sillä tarkoitetaan että myyjät rakentavat luottamusta digitaalisissa kanavissa ennen varsinaiseen myyntipuheeseen siirtymistä. Tämä luonnollisesti vaatii läsnäoloa ja siten resursseja näiden uudenlaisten asiakasyhteyksien ylläpitoon.
Kun asiakkaat ovat verkossa, siellä on oltava myyjienkin. Ovelta ovelle kiertely ja soittelu jäävät auttamatta jälkeen etätyön ja etäshoppailun maailmassa.
Sisältömarkkinointi vaatii uutta osaamista myyjiltä. Luottamuksen rakentaminen perustuu usein laadukkaaseen sisältöön: yrityksen tuottavat podcasteja/videoita, järjestävät webinaareja ja jakavat e-kirjoja. Ja tästä työtä ei useinkaan synny välitöntä myyntitulosta. ”Fanikunnan” rakentaminen on aikaavievää.
Markkinoinnin ja myynnin integraatio tuottaa myös kokonaan uusia ammattinimikkeitä, esimerkkinä Business Development Representative, jonka hoitaa eteenpäin inbound ja outbound markkinoinnin tuottamia liidejä.